‘Help de fiets onder de Bieb’

VLUGP & S2-architecten prijswinner bij de 10 beste ideeën van de ideeënprijsvraag ‘Help de fiets onder de Bieb’

Wat is het probleem?

Help de fiets onder de bieb? Was dat maar waar! Voor de meesten ligt de stalling niet onder maar voorbij de bieb. En hoort de stalling bij het gebouw naast de bieb!

Een goed functionerende stalling ontwerpen is minder eenvoudig dan je denkt. Zeker, die fietsenrekken zijn zo gemakkelijk geplaatst. En de fietsen vallen heus niet om. Maar daarmee ben je er nog niet. Fietsers en scooteraars zijn lastige klanten, gewend als ze zijn om op de stoep te parkeren, pal naast de voordeur. Vooral kortparkeerders –en dat zijn bezoekers aan een bieb- doen geen enkele moeite. Ze komen voor de bieb, niet voor de stalling. Ze lopen niet om, en ook niet dezelfde weg terug als ze net zijn gekomen.

Een goede stalling moet ontworpen zijn als het voorportaal van het gebouw waar je zijn moet. Liefst letterlijk door vanuit de kelder rechtstreekse toegangen te maken tot de bieb en het conservatorium. Maar als dat niet (meer) kan, ontwerp de stalling als onmisbare schakel op de kortste route.

De oplossing ligt op het voorplein.

  1. Leg voor de hoofdentree een visuele en functionele verbinding tussen de stalling en de bibliotheek. Verleng de bestaande buitentrap naar beneden. Zorg ervoor dat de fietsers (de meesten komen vanaf CS) direct naar beneden kunnen.
  2. Richt het voorplein in als verblijfsplek: verlaag een deel van het plein met twee of drie treden (de huidige leeflaag biedt genoeg ruimte daarvoor) en plaats boomeilanden met zitranden. Dat beschut de voetganger en werpt een drempel op voor de fietser.
  3. Creëer één gezamenlijk voorplein en haal de straat en de stoepranden tussen bieb en conservatorium weg. Auto zijn hier te gast. De huidige lift en hellingbaan horen nu ook meer bij de bieb. 
Ook in de kelder zijn verbeteringen mogelijk.
  1. Sloop beneden alle overbodige binnenwanden en vervang de overige door glas. “Zien en gezien worden” zijn cruciaal voor het gevoel van veiligheid. Het traliehek voor de personeelsstalling geeft de bezoeker een ongewenst beeld. Is dat hek nodig?
  2. Breng zoveel mogelijk daglicht beneden, vooral bij de trappen: de bezoeker wil weten waar hij eruit kan. Verf de paden in warme kleuren en plaats de fietsen en rekken in grijze vakken. Dat maskeert de chaos van stangen.
  3. De huidige onzichtbaarheid van beheerder en fietsenmaker zijn een gemiste kans op gratis bewaking. Plaats die ruimten direct bij de ingang achter verdiepingshoog glas.
  4. Plaats de scooters en bakfietsen dicht bij de helling naar buiten. Dat vermindert de uitlaatgassen, versmalt de looppaden en verbetert het zicht in de stalling.

Zie in de bijgevoegde pdf de inzending van het team VLUGP & S2 met aan het einde ter vergelijk een impressie van de gratis bewaakte stalling onder het stationsplein in Zutphen. De stalling en het plein werden in opdracht van de gemeente en Prorail ontworpen door S2 architecten bv uit Amsterdam en BDP Kkandekar en bekroond met de NS Rover – Publieksprijs 2007.